برخورد مرگبار کامیون با پژو پارس در نزدیکی مشهد با ۲ کشته و زخمی (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو | توضیحات مدیر‌عامل هلال احمر گلستان درباره پیداشدن یسنا، دختر گم‌شده ترکمن یک سوم شهرستان‌های خراسان رضوی فاقد مرکز پزشکی قانونی هستند مشهد، میزبان سومین همایش ملی مدیران خیریه دارالاکرام| بورسیه تحصیلی برای ۸ هزار دانش‌آموز نیازمند روایت مادر «یسنا دیدار»، از روز ناپدیدشدن دختر ۴ ساله‌اش + فیلم آخرین اخبار از عملیات جست‌وجوی «یسنا»، دختر گم‌شده ترکمن + ویدئو (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) این سبزی، کلیه‌ها را تصفیه و استخوان و دندان‌ها را تقویت می‌کند مهمترین نقش رسانه‌ها در مسئله حاشیه شهر ایجاد حساسیت نسبت به آن است پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | بارش باران از ظهر امروز در خراسان رضوی آغاز می‌شود آیا ارتباط و دوستی قبل از ازدواج، شناخت کامل را تأمین می‌کند؟ چت‌کردن به جای حرف‌زدن در روابط زناشویی! اختصاصی | تصاویری از آتش‌سوزی شفت گیلان افتتاح ۲ هزار و ۹۵۰ پروژه محرومیت‌زدایی بسیج سازندگی در خراسان‌رضوی دل‌درد‌های کودکتان را این‌گونه تسکین دهید
سرخط خبرها

«کمیکال» چیست؟ | نوجوانان مشتری کمیکال در ایران

  • کد خبر: ۷۹۱۱۸
  • ۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۶
«کمیکال» چیست؟ | نوجوانان مشتری کمیکال در ایران
کمیکال یک ماده مخدر صنعتی است و عوارض خیلی سختی دارد. برای ترک این ماده حتما باید از مشاور حرفه‌ای کمک گرفت و به کمپ رفت.

شهرآرانیوز - روزنامه شرق در گزارشی از دست به دست شدن ماده مخدر جدیدی به نام «کمیکال» یا شیمیایی بین نوجوانان خبر داده و نوشته یک تفاوت اساسی آن با سایر مخدرها، مصرف‌کنندگان ۱۲ تا ۱۴ ساله آن هستند. این ماده مخدر در پارک‌ها راحت پیدا می‌شود.

 

در بخشی از این گزارش آمده:

«اعتیاد نداره» جمله‌ای که بعضی از مصرف‌کنندگان مواد مخدر می‌گویند؛ حتی برای فروش شیشه و هروئین. این جمله تا چند وقت پیش برای فروش ماری‌جوانا به کار می‌رفت، اما امروز برای فروش ماده جدیدی به اسم «کمیکال» یا شیمیایی. به مصرف‌کننده این ماده هم شیمیایی‌کش گفته می‌شود. ماده‌ای که یک تفاوت اساسی با سایر مواد مخدر پیدا کرده است؛ آن‌هم اینکه مصرف آن بین بزرگ‌سالان کمتر دیده می‌شود و بین مصرف‌کنندگانش نوجوانان ۱۲ و ۱۴‌ساله هم وجود دارد.

درباره ترکیبات کمیکال نظریات مختلفی وجود دارد. برخی آن را «ماری‌جوانای صنعتی» نامیده‌اند. گفته می‌شود این مخدر از دل آزمایشگاه بیرون می‌آید و ترکیب ماری‌جوانای سنتی و چند ماده شیمیایی دیگر است. همین مسئله باعث قدرتمند‌‌ترشدن و خطرناک‌‌شدن این ماده می‌شود.

کمیکال صنعتی است و عوارض خیلی سختی دارد. برای ترک این ماده حتما باید از مشاور حرفه‌ای کمک گرفت و به کمپ رفت. کمیکال مثل آب‌خوردن توی پارک‌ها پیدا می‌شود. اکثر کسانی که کمیکال مصرف می‌کنند، فکر می‌کنند کمیکال و گل شبیه هم هستند که این اشتباه است

مسعود؛ یکی نوجوانان که یک بار کمیکال مصرف کرده تجربه مصرفش را «تجربه نزدیک به مرگ» توصیف می‌کند و می‌گوید: «چند سال پیش، وقتی ۲۰‌‌ساله و دانشجو بودم، یک روز عصر بعد از دانشگاه، حوالی ساعت پنج، شش عصر، داخل ماشین کمیکال رول کردم و تا توانستم کشیدم. سِر بودم و هیچ چیزی حس نمی‌کردم. همه چیز را تار می‌دیدم و صدای موزیک را از هندزفری با حالتی خاص می‌شنیدم. بعد فقط صدای تپش نامنظم قلبم را می‌شنیدم. از همه بدتر افکار و خاطرات گرفته‌ام بود که در صدم ‌ثانیه از ذهنم رد می‌شدند. دیگر کم‌کم داشت بوی مرگ بهم می‌خورد که یکهو حالت تهوع وحشتناکی به من دست داد و بعدش خوابم برد. وقتی بیدار شدم، ضعف بدنی شدیدی داشتم. به گوشی نگاه کردم دید ساعت چهار صبح است و چندین تماس از مادرم و فامیل و چندین شماره ناشناس داشتم».

 

ماده مخدر کمیکال چیست و مصرف آن چه علائمی دارد؟

ماده مخدر کمیکال نوعی روان گردان است که به صورت دانه‌های ریز قهوه‌ای رنگ تولید می‌شوند. از علائم و عوارض آن می‌توان به شل شدن اعضای بدن، خنده‌های زیاد و اختلالات روانی اشاره کرد. ماده اصلی سازنده این مخدر، مراسوئیت است. مراسوئیت با گیاه مریم گلی پخته شده و طی فرایندی به کمیکال تبدیل می‌شود. این ماده را اولین بار در سال ۱۳۸۸ دختری از اسرائیل به ایران آورد و به دلیل ارزان بودن، مورد استقبال جوانان قرار گرفت.

 

«کمیکال» چیست؟ | نوجوانان مشتری کمیکال در ایران

 

مخدر کمیکال چیست؟

کمیکال نوعی روان گردان از خانواده AM است و آن را با نام ماریجوانای صنعتی نیز می‌شناسند. نحوه مصرف آن به صورت اسپری و همچنین به صورت سیگار است. این ماده اغلب در مهمانی‌ها و دورهمی‌های جوانان و نوجوانان مصرف می‌شود و مصرف کنندگان آن، اغلب در محدوده سنی ۱۸ الی ۲۵ سال قرار دارند. کمیکال بسیار اعتیاد آور است؛ به حدی که اگر یک بار مصرف شود، وابستگی زیادی ایجاد می‌کند. مصرف کنندگان افراطی، در حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه بعد از مصرف، در حالت سکته مغزی و حالتی شبیه به کما قرار می‌گیرند. اما پس از بهوش آمدن، دوباره به سمت آن می‌روند!

 

عملکرد کمیکال در بدن چگونه است و علائم آن چیست؟

در ابتدا، مصرف این ماده احساس نیرومند بودن و سرخوشی را برای فرد ایجاد می کند. سپس فرد برای این که آن سر خوشی از بین نرود، اقدام به مصرف دوباره آن کرده و رفته رفته، حس وابستگی و اعتیاد در آن شکل می گیرد. از این جا به بعد، دیگر احساس نیرو و نشاط و خوش بودن را از مصرف این ماده دریافت نمی کند.

همه مواد مخدر دارای علائمی هستند. مصرف این ماده نیز علائمی دارد؛ از جمله:

· سرگیجه و حالت تهوع

· توهم دیداری و شنیداری

· سفر در زمان و مکان

· افزایش فشار خون

· حالتی شبیه به کما و سکته مغزی

· عدم کنترل حرکتی

· دشواری در حرکت اعضای بدن

علاوه بر این موارد، ترک مصرف، می تواند با علائمی همچون کاهش شدید فشار خون و تشنج همراه باشد.

 

دلایل و عوارض استفاده از کمیکال چیست؟

افراد مختلفی در رده های سنی مختلف و به دلایل مختلف ماده مخدر کمیکال را مصرف می کنند. اما به نظر می رسد عوامل زیر، مهمترین و اصلی ترین دلیل استفاده افراد و بخصوص جوانان است:

· کنجکاوی

· آرامش

· داشتن خلق وخوی بهتر

· سرخوش بودن

· احساس نیرومندی

به دلیل اینکه در این ماده مشتقات صنعتی وجود دارد، ممکن است در مواردی که بیش از حد مصرف شود، منجر به مرگ فرد شود. عوارض مصرف کمیکال جبران ناپذیر بوده و به دو دسته تقسیم می‌شود:

۱- عوارض کوتاه مدت

· سرگیجه و حالت توهم

· توهم دیداری وشنیداری

· خنده‌های زیاد

· احساس سر خوشی

· خنده‌های زیاد

· زندگی را آرام دیدن

· خواب‌های کوتاه و بریده بریده

· صحبت‌های نابجا

· عدم تعادل در صحبت و رفتار فیزیکی

۲- عوارض بلند مدت

· کاهش قدرت حافظه

· انزوا

· اختلالت روانی

· عدم مسئولیت پذیری

· کاهش روابط اجتماعی

· کاهش روابط خانوادگی

· اختلال در به خاطر آوردن خاطرات و وقایع

· کاهش قدرت عکس العمل افراد

ترک کمیکال چگونه و شامل چه مراحلی است؟

ترک این ماده همانند ترک ماریجوانا، حشیش و گل است. برخی علائم و نشانه‌های ترک آن عباتند از: غصه خوردن، تشنج، گریه‌های طولانی مدت، افسردگی ناشی از مصرف، گوشه گیری، تکرار صحبت‌های عامیانه و کلمات غیر منطقی.

برای ترک، به ۶ الی ۱۰ هفته زمان نیاز است. با این حال، این مدت در افراد مختلف متفاوت است و ممکن است مدت زمان متغیری طول بکشد تا تاثیرات مواد از بین برود. آنچه که مهم است این است که در روز‌های ترک، مصرف این مخدر باید کاملاً قطع شود. در غیر این صورت، تحمل عوارض درد بی‌نتیجه خواهد ماند. بهتر است از یک مشاور و یا افراد متخصص برای ترک کمک گرفته شود.

منبع: virgool

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->